året då alla undersökningar kommer...

Nu i år har jag vart på både mammografi och cellprovtagning. Det måste vara något magiskt med att fylla 42 år alltså. Båda undersökningarna är superviktiga att gå på anser jag och jag förstår inte varför vissa struntar i att gå på sina kallelser med dessa undersökningar. Det är väl en ganska bra "livförsäkring" att få kolla upp detta tycker jag. Båda cancerformerna kan upptäckas tidigt och ju tidigare de upptäcks ju tidigare går det att göra något åt dessa cancerformer, många gånger kan cancern visst botas helt om den upptäcks i tid läste jag just idag. Så för mig är det en självklarhet att gå på dessa undersökningar.
Sen är det ju lite "skoj" att man får ta cellprovet på Mödravårdscentralen, där har jag ju vart många gånger förut fast i andra ärenden så att säga. Varje måndag och onsdag så "invaderas" MVC i Farsta (och på många andra ställen i Sverige) av medelålders (och äldre) kvinnor som ska ta cellprover. Den tanken roar mig lite - varför kan jag inte riktigt förklara... Det är nog bara min dåliga humor som "ställer" till det.
livet | |
Upp