Vita Arkivet - Fonus...

Just nu är det mycket död runt oss och jag har tänkt på det länge men liksom inte kommit mig för, men nu ikväll tog jag äntligen tag i det. Jag har fyllt i Vita Arkivet hos Fonus digitalt. Det är tydligen inte juridiskt bindande men jag känner att det spelar inte så stor roll faktiskt. Jag har inte någon förmögenhet, äger inget hus eller annat värdefullt utan jag vill endast använda mig av Vita Arkivet så att mina nära och kära ska ha ett litet hum om hur jag vill bli begravd.
 
Jag vill t. ex inte bli bränd och begravas i urna jag vill bli begravd liksom hel i kista, ja många tycker säkert att detta är väldigt konstigt men jag har alltid känt att det är så jag vill bli begravd. Så nu har jag skrivit ner det. Kanske låter det ännu konstigare detta att jag vill begravas hel i kista när jag står med i donationsregistret. Jag hör själv hur knasigt det låter nu när jag skriver det, men nej jag vill inte brännas. Jag vill verkligen inte det.
Sen finns det vissa låtar som jag gärna skulle vilja att de spelades på min begravning sen så får såklart mina nära och kära fylla på med vad de vill ha. Men jag har några låtar som jag gärna vill ha. 
 
Så mitt Vita Arkiv är mest som en lite guide för mina närmsta att kunna kika i om det värsta skulle ske och dom skulle behöva stå där helt oförberedda. Kanske låter det hemskt och lite makabert - men jag skulle gärna ha ett Vita Arkivet ifyllt för/av alla mina kära så jag hade ett litet hum ifall det värsta skulle ske... För jag vet att när man står där med döden och ska planera en begravning så är det svårt! Det är till och med svårt om döden kommit efter en tids sjukdom och man kanske vore mer förberedd - då kan jag bara tänka mig hur svårt det skulle vara att stå där om det ofattbara skedde helt oförberett.
 
 
 
 
Barnen, Familj, livet | |
#1 - - Longevity - en blogg om hälsa:

Jag har också fyllt i det där en gång i tiden, kanske behövs göras om

Svar: Ja det känns bra att ha det skrivet <3
Marie-Louise

#2 - - Anna:

Jag har oxå fyllt i mitt.

Upp