kärringvagn eller dramaten...?

Jag har blivit tant och köpt mig en kärringvagn - ni vet en sån där dramaten. 
 
Känner att jag vill berätta varför jag kallar min dramatenvagn för kärringvagn - för jag vet ju att det inte heter så. När jag var tonåring kanske 13/14 år så följde jag ofta med min mamma Inger för att hjälpa henne att handla (hon har reumatism precis som jag så jag var en snäll dotter faktiskt och hjälpte henne att få hem den tunga maten). Men så ville hon då att jag skulle dra hennes dramatenvagn. -jag tänker fan aldrig dra din fula kärringvagn, svarade jag, hellre bär jag kassarna. Sagt och gjort det gjorde jag, jag bar hem maten i kassar och hon fick dra hem vagnen med lätta varor så att hon skulle orka dra hem den. Så det var så jag döpte om dessa vagnar till kärringvagn. Jag skämdes ögonen ur mig när hon kom med sin löjliga dramaten ;) - och ja nu är jag tant själv och drar på en dramaten själv.
 
 
Sen finns det för- och nackdelar med nästan allt. Nackdelen med en kärringvagn när man bor 3 trappor upp utan hiss är att man måste dra vagnen upp för trapporna vilket ger min reumatiska kropp värk - främst i nacken och skulderbladen. Men jag slipper bära hem all tung mat från affären i alla fall. 
 
Sen måste jag erkänna en annan sak för er. Det tog mig många år innan jag förstod varför det hette just dramaten - dra maten. Jag hade länge gått och tänkt att det var ett så konstigt namn på en kärringvagn för den hade väl ingenting med teatern Dramaten att göra - hahaha. Ja ibland faller inte polletten ner förrns sent - och jag kanske är för dum för mitt eget bästa som erkänner detta här och nu, men jag bjuder på det. 

det här med järnbrist...

Jag var för några veckor sedan på ett rutin läkarbesök efter min GBP, en gång per år går jag till min läkare på VC för detta - så att vi har lite koll på hur jag mår och att alla blodprover ser bra ut. Den här gången visade det sig att jag hade en kraftig järnbrist - S-ferritin (alltså järndepåerna) låg på 8 (10 - 150 ska det ligga på) och mitt HB var på 102 (117 - 153 ska det ligga på). Jag har under en längre tid mått ganska dåligt varit väldigt trött men det är inte det jag främst märkt av utan jag har haft öronsusningar, prickar som dansat framför ögonen, näsblod, väldigt ont i fotlederna (vilket jag såklart kopplat till min reumatism) trött och livlöst hår och jag har tappat väldigt mycket hår (detta har jag kopplat till min GBP) , andfådd av minsta lilla, sår i mungiporna som inte ville läka ordentligt, svidande och öm tunga (detta trodde jag var svamp men medicinen jag fick mot svamp hjälpte inte alls), en helt otroligt hemsk klåda på hela kroppen, irritaion, blåmärken bara jag nuddat något, mina symptom på rest-les-legs har blivit mycket värre m.m. När jag fick reda på att jag hade järnbrist så föll liksom bitarna på plats och jag märkte att jag nästan hade alla symptom på just järnabrist (<--länk) när jag började kika runt. Så läkaren ordinerade Duroferon (järntabletter) men dessa kunde jag inte ta en längre då jag blev helt förstörd i magen det var knappt så jag kunde jobba så efter att ha försökt med järntabletter i 1,5 vecka så ringde jag vc och fick en telefontid med min läkare samma eftermiddag. När han hörde hur min mage reagerade på järntablettern så skrev han ut Ferinject (en infusin (dropp) med järn). Detta dropp fick jag i torsdags på min vc och faktiskt redan igår fredag så kände jag enorm skillnad. Att det kan gå så snabbt - jag är helt förvånad. 
 
Men så började jag fundera på varför jag fått sådan kraftig järnbrist på ganska kort tid. Läkaren på vc tyckta också det var lite märkligt när jag berättade att mitt HB låg på 120 så sent som i november - iofs så kan järndepåerna tömmas fast hb är "normalt" för depåerna töms under en längre tid och kroppen kompenserar med att hålla hb:t på en bra nivå. Men iaf jag började läsa på om mina läkemedel som jag tar för min reumatism och två av mina läkemedel Arcoxia och Simponi  (<--länkar) kan ge just järnbrist. Många andra av mina symptom liknar de som man kan få som biverkningar på dessa läkemdeln så jag ringde min reumatolog och fick en telefontid till en sjuksköterska. Jag berättade om min järnbrist och mina läkemedel och har nu fått en läkartid till min reumatolog i mars (en snabb tid för att vara till reumatologen). Så nu har jag själv beslutat mig för att faktiskt sluta ta dessa läkemedel - jaja man ska tala med läkare först men jag pratade med en sjuksköterska som faktiskt också ansåg att jag skulle avsluta min medicinering och sedan ta detta med min reumatolog när jag träffar henne.
 
Så nu avvaktar jag och ser hur mina syptom kanske försvinner. Järnbristen ska kollas upp av både min reumatolog och min läkare på vc så där får jag avvakta och se om jag eventuellt kanske behöver ett dropp till med Ferinjekt - ofta behövs mer än en dos.
 
Men kanske blir såren i mungiporna och i näsan bättre nu, kanske slipper jag snyta ut blodkoagler varje morgon, kanske blir de flesta syptomen på järnbrist (och som jag läst mig till symptomen på biverkningar) bättre nu.
 
Ja visst borde jag ha koll på eventuella biverkningar på de läkemedel som jag tar men dessa symptom har kommit smygande och blivit värre med tiden så jag har inte kopplat ihop dessa varken med järnbristen eller eventuella biverkningar på läkemdel.
 
Jag har ju under hösten sökt läkare ett flertal gånger för min hosta och min andnöd och min spiriometri var ju väldigt dålig i höstas (<--länk). Tänk om dessa symptom är biverkningar på tex Simponi sprutorna som jag tar var 3:e vecka? När jag läser om biverkningarna nu på fass så känner jag att det är mycket möjligt faktiskt. När man får detta läkemedel så blir man informerad om att uppsöka akuten vid kraftig feber - men alltså det är ju så mycket mer man behöver ha "koll" på märker jag när jag läser på fass. Detta läkemedel försämrar imunförsvaret och gör att man blir extra infektionskänslig därav ska man uppsöka akuten vid kraftig feber.   

RSS 2.0