boken "hemmet"...

Jag har precis läst ut boken "Hemmet" av Mats Strandberg (<--länk) och jag måste säga att han fångade livet på en demensavdelning riktigt bra. Vad jag förstått så har han gjort ett långt förarbete med studiebesök och intervjuer innan han skrev boken. Han har varit på ett demensboende och frågat personal som arbetar inom vården (<--länk) - detta gör att boken känns sann och han har verkligen "hittat" de små speciella sakerna som sker på ett demensboende. Han beskriver förvirringen, skratten, aggressionerna mm som kan komma med demensen och han beskriver omvårdnaden med avföringslistor, duschdagar mm väldigt bra. Men även det vardagliga med matningar, sångstunder, längtan efter föräldrar som människor på 95 år kan få när de hamnar i sin demens, förvirringen då andra anhöriga hälsar på som den dementa inte känner igen och även sorgen och skräcken över hur det känns för den anhöriga då den dementa blir som en annan person än den som funnits där innan.  Jag kan säga att jag som arbetar inom demensvården verkligen kan känna igen mig i det han skriver. 
 
Det finns en liten kortfilm på you-tube som är inspererad av hans bok "hemmet" - titta på den här (<--länk)
 
  
 
Ska ni bara läsa en bok i sommar så rekommenderar jag denna, ni kommer inte att ångra er (tror jag)...
 
Allmänt, bokrecesioner | |
Upp