livet med reumatism...

Idag är jag ledig från jobbet och hade såklart tänkt få sova på morgonen (efter att ha vaknat ett flertal gånger under natten pga värk precis som jag alltid gör varje natt, jag minns inte ens längre när jag sov en hel natt utan att vakna) men vaknar av värk i kroppen vid 7.30. Försöker somna om men det går inte så det är lika bra att jag ger mig och gå upp. Jag äter lite frukost och tar en extra värktablett i hopp om att den ska hjälpa, efter 45 minuter ungefär så känner jag faktiskt att den värktabletten nog nästan gjort sitt jobb så jag passar på att gå och lägga mig igen. Lyckas faktiskt somna om en stund och vaknar sen vid 10 tiden och känner att jag är nästan smärtfri i kroppen - det är så ovanligt att jag bara blir liggande i sängen för att få känna känslan av en nästan smärtfri kropp. Livet med reumatism är inte roligt och att ständigt ha värk i kroppen tär på mig - även tröttheten som följer av att ha en inflammation i kroppen ständigt tär på mig. Att ständigt ha ont någonstans i kroppen och att jämt känna mig trött tär på både min fysik och mitt psyke. Jag orkar aldrig göra det där lilla extra som jag så gärena skulle vilja göra. Jag orkar jobba mina 75% (knappt måste jag erkänna just nu är kroppen ganska slut) men sen orkar jag nästan inget mer efter jobbet är jag så trött i kropp och själ att jag helst skulle vilja åka hem och lägga mig i soffan varje dag men livet fungerar inte så utan väldigt ofta får jag bara bita ihop och göra det där som måste göras. 
 
Jag skulle så gärna vilja orka träna ordentligt - jag vet att min reumatiska kropp behöver det men jag orkar inte utföra det - och jag skulle så gärna vilja orka göra de där extra sakerna som alla gör. Träffa vänner, städa (jag orkar inte ens städa mitt egna hem ordentligt just nu), promenera långpromenader med Java m.m. Men jag orkar inte det där extra efter att jag har arbetat mina timmar.
 
En annan jobbig sak med reumatism är att min sjukdom inte syns utåt så det syns inte att jag "sjuk" och har ständig värk. Ibland kan det synas då jag har så ont i höfterna att jag haltar men oftast syns ingenting av min reumatism utåt...
 
Om 17 dagar så ska jag åka iväg på Klimatvårdresa för min reumatism och jag hoppas innerligt att jag efter den resan känner mig piggare och bättre både i kropp och själ. För just nu känner jag mig bara slut. Under 28 dagar så ska jag få träna i varmvattenbassäng, träna i varmt väder utomhus, få behandlingar av sjukgymnast, arbetsterapeut och läkare och jag kommer få vila. Jag behöver inte varje dag gå till jobbet, laga mat, städa, bädda ja men ni vet allt det som man normalt gör i "det vanliga" livet - det slipper jag under 28 dagar. I 28 dagar får jag tänka bara på mig själv och försöka bygga upp kroppen på nytt och sen hoppas jag att jag kommer hem med extra energi som kommer räcka över vintern i alla fall.....
 
Det kommer bli mycket träning under dessa 28 dagar vilket är väldigt bra -
men det blir även vila vilket jag verkligen behöver...
 
 
Sjukdom, klimatvård, reumatism | |
Upp