valborgsmässoafton...

Vi tog en tur ner till valborgsmässoelden, jag och mina två yngsta tjejer. Tyvärr tänder dom inte brasan förens kl:20.00 i år, alla andra år så har dom tänt vid 18.00 - 18.30. Så vi beslöt oss för att gå hem igen, det regnar ute och det var kallt så vi hade ingen lust att stå där i 1,5 timme. Tyvärr var det också den vanliga synen nere vid brasan. Föräldrar som är där med sina barn och bär omkring på systempåsar, kör vagnen med ena handen och halsar öl med den andra handen, det är sorgligt tycker jag. Vi såg faktiskt inte en enda full tonåring på hela vägen till och från brasan, bara fulla vuxna. Okej, nu var vi ute tidigt och så klart kommer det finnas fulla tonåringar ute i kväll det vet jag, men vid våran brasa har det alltid varit så att man mest har sett fulla föräldrar faktiskt.

När barnen var mindre och vi gick ner till brasan så mötte vi alltid dagiskompisar som kom med sina föräldrar och tyvärr så gick många utav dessa föräldrar och drack alkohol. Vad ger man för bild till sina barn då? Hur tänker man när man går och drar en barnvagn med ena handen och håller i en ölburk med den andra handen? Vissa år har jag faktiskt inte ens gått ner till brasan, just för att jag vill slippa se dessa föräldrar som beter sig. Men nu som tonårsförälder så tycker jag att det är min plikt att i alla fall gå ner dit och kika. Nu hade ju jag i år med mig 1 av mina tonåringar och den äldsta tonåringen är med kompisar och pojkvän. Så visst henne har jag ingen som helst koll på i år, men någon gång måste man släppa kontrollen lite också. Man kan ju inte låsa in sina barn och tonåringar bara för att det lurar faror ute i natten, även fast tanken känns lockande ibland ;)

Familj | |
#1 - - Max8541:

Wow Pete, what an amazing new site you have now; great therapy and loads to contemplate. Thanks for building my new art/design site - can not wait to see the end result.

Upp