föreläsning på Medeltidsmuseet...

Igår var jag inbjuden till en föreläsning på Medeltidsmuseet som Tina Rodhe höll i - hon är mig även behjälplig med min C-uppsats. Föreläsning handlade om: "mamma, pappa, barn - barnens livsvillkor under medeltiden " under det Medeltida Stockholm/Sverige. Mycket intressant. Jag fick många tips och idéer till uppsatsen hur jag kan gå vidare och vilka källor jag kan leta i men jag fick även tips på vad jag kan använda min utbildning till sen när det är dags att börja jobba.
 
1 av 3 barn dog under spädbarnstiden i det medeltida Sverige. Barnen var myndiga vid 15 års ålder men kunde giftas bort mycket tidigare, för flickor var åldern för giftemål 12 år och för pojkar 14 år.
 
När utgrävningen som sedan skulle bli Medeltidsmuseet utfördes 1978 - 1980 så fann man 7 ton skelett - medelåldern för medeltidens människor var för kvinnor 41 år och för män 44 år. Man fann också leksaker vid utgrävningen: Trädockor, Stenkulor, slungor, astragaler (hälfotsben av får) och olika små instrument. 700 par skor hittades också och det var allt ifrån barnskor till vuxenskor.
 
Bron in till den Medeltida staden Stockholm.
 
Lite bilder från besöket igår.
 
Sen strosade jag genom Gamla Stan i snövädret när jag skulle bege mig hem.
Jag älskar verkligen Gamla Stan.
 
Jag gillar de små gränderna och gångarna som finns överallt.
 
Sen har såklart julpyntningen kommit igång och igår kom första riktiga snön.
utbildning | |
#1 - - Longevity - en blogg om hälsa:

Det var körtelbuk, jag har skrivit om det i bloggen. Själv hade jag aldrig hört tlas om det innan. Tack för omtanken, han är mycket bättre nu!

#2 - - soffie:

men vilken intressant föreläsning du var på ,det är så mysigt att strosa runt där i gamla stan.kramen

#3 - - Anna:

Åh vad intressant!
Jag ångrar att jag inte var mer uppmärksam när jag gick k skolan under historie och geografilektionerna. Är först nu de sista åren som jag börjat gå ett stort intresse för detta.
Låter som om du skriver en intressant uppsats!
Anna

#4 - - Kenneth:

ja julpyntet har ju på gått sen i oktober :)

Upp