reumatism...

Jag har fått frågor angående mina inlägg om värk så jag tänkte jag skulle förklara lite. Jag har alltså reumatism, Psoriasisartritt och Bechterew som gör att jag har ständig värk. Mina besvär sitter främst i bäcken, rygg, axlar och nacke vilket ofta resulterar i huvudvärk. Jag har opererat mina axlar 1 gång på vardera sida men det blev inte så stor skillnad. Sen förflyttar sig värken runt om i kroppen, ena dagen fötterna, sen händerna, ibland benen ja ni förstår tror jag. Jag har ingen synlig psoriasis utan jag har en variant som sitter i händer och under fötterna, det brukar bli som små kliande blåsor i handflator och fotsulor som sen blir ungefär som skorpor, men detta har bara blommat upp 3 gånger sedan 1998 peppar, peppar, hoppas att jag slipper mera psoriasis.

Nu till frågorna.

- Kan du träna bort din värk? Nej jag kan inte träna bort värken, oftast har jag samma värk efter träningen som innan träningen men så länge den inte blir värre av träningen så tycker jag att det är värt det, jag vet att jag behöver träning så jag får bita ihop och gå iväg. Igår fick jag tyvärr mycket mera ont än vanligt utav träningen men oftast håller sig värken på samma nivå som innan men jag får mera energi utav träningen.

- Har du kronisk värk? Ja det har jag, jag har värk varje dag.

- Vilka läkemedel tar du, om du tar några? Jag äter värktabletter varje dag, morgon och kväll (ibland tar jag en extra värktablett för att orka träna eller göra något speciellt). Jag tar även en spruta med en speciell medicin varannan vecka, Humira, och sen tar jag magtabletter, Omeprazol, för att klara av värktabletterna.

- Har du provat hälsobad eller annat? Nej jag har aldrig testat hälsobad men det låter spännande, jag ska kolla upp det. Men jag har fått åka på utlandsvård och det har hjälpt mig bra, i alla fall ett tag efter resan.

- Är din sjukdom ärftlig? Ja tyvärr är den det. Min mamma och mormor har samma sjuksom som jag har och tyvärr så har min mellan dotter fått samma sjukdom som oss. Min äldsta dotter har ofta ont i ryggen men har ingen diagnos, men hon går till en reumatolog för att hållas under uppsikt.


foto:jag
Sjukdom | |
#1 - - erika:

men bastun hjälper liite vaa? :( kommer nog göra det i vinter iallafall <3

vill du träna idag? vi kan ju skippa styrketräning ;)

#2 - - Marie-Louise:

Erika: ja om jag skippar crosstrainern kan jag kanske orka träna, men då vill jag göra det lite senare idag. Och ja bastun hjälper är skön, det kommer nog bli ännu bättre med bastu i vinter. Kram

#3 - - Mamma Rhu:

Mobilräkningen är det inget fel på, men så har vi inte telia där heller.. ;)

Usch, jobbigt med värken.. Vet hur det känns.. Bara ren nyfikenhet, vad har du testat ? Kan vara kul att utbyta erfarenheter.. Själv fick jag lite ro i kroppen efter två omgångar tryptizol och en grav som vände upp och ner på alla hormoner.. Så fort jag slutat amma ska jag få testa en annan medicin som ska vara bra mot långvarig smärta, kommer dock inte ihåg vilken. Men liknande tryptizol, fast nyare.. Annars är det alvedon, tradolan och någon form utav infl hämmande som används här..

#4 - - Agneta:

du verkar ha det tufft med de diagnoser du har, trist när det flyttar runt i kroppen sådär varendaste dag. Jag har det iallafall en anings lite bättre ännu iaf, har inte värk precis varje dag eller jo, det har jag väl men de dagar det gör lite mindre ont så räknar jag dem som värkfria dagar, kanske lite knäppt?

Häslobaden jag skrev om igår är i Ungern, har fått hem en massa broschyrer från ambassaden ang hälsobaden. Bara att ringa dit och be om dem och de är väldigt hjälpsamma där. MAn kan tydligen även ansöka om att få komma dit men det har jag ännu inte riktigt fått grepp om hur det ska gå till? Men det tänkte jag ägna mig åt under hösten att ta reda på...

#5 - - Caroline:

Hej!

Första ggn jag är inne på din blogg, hittade hit via din hälsning,

Lider med dig och din värk, jag har själv mkt ont pga skada,

kram till dig!

Upp