byter bok och bakar paj...

Jag har bestämt mig för att låta Igelkottens elegans vila lite, den var lysande emellanåt men trist och tråkig emellanåt, så jag låter den vila ett tag.

Istället har jag börjat på Svärdet och Spiran. Jag tror att det är efter den boken som tv-serien som börjar den 5/1-2011 är baserad på. Kanal 3 alltså den 5/1-2011 kl: 21.00, en serie i fyra delar.


foto:jag

Jag gjorde äppelpaj igår i små formar. Jag har kommit på att jag inte gillar doften av mogna äpplen och annan mogen frukt, det är något med den doften som jag inte gillar. Så det kanske är därför jag helst äter gröna äpplen och annan frukt lite omogen, jag gillar t.ex grön/gula bananer, lite hårda persikor m.m. Är jag helt knasig eller är det någon annan än jag som känner likadant med doften av mogen frukt?
Ja i alla fall, eftersom äpplena då alltså doftade "moget" igår så bestämde jag mig för att göra äppelpaj istället för att kasta äpplena.




foto:jag

Jag har inget speciellt recept när jag paj. Jag fuskar och smälter smör i en kastrull och har sedan i strösocker, havregryn och vetemjöl tills det blir en bra "smuldeg". Mycket enkelt. Sen kan man krydda denna "smuldeg" efter tycke och smak, t.ex med kanel eller kardemumma. Men om jag ska försöka ge er ett recept så är det ungefär dessa mått jag använde igår, till 6 små pajer:

50 gr smör
1 dl strösocker
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl (knappt)

Smält smöret och dra från spisplattan. Rör bara ner socker, havregryn och vetemjöl tills du känner eller ser att den är tillräckligt smulig. Skeda upp smuldegen över äppelklyftorna, eller över bären eller vad du nu använder. In i ugnen 200 gr i ca: 15 minuter.
Tips | |
#1 - - Ann Catrine:

Svärdet & spiran är ju bara så bra!

Hade ingen aning den ska visas som teveserie,

tack för tipset!



Ha en riktigt mysig onsdag!

#2 - - maria:

äppelpaj är alltid gott...bra idé att ta hand om frukten. gillar inte heller för mogen frukt...



Ha en fin dag !

Kramar

#3 - - Jenny:

Hej M-L!

Har inte läst de böckerna men jag vet att syrran gjort det, hon tycker de är jättebra. Ska tipsa henne om att de kommer som tv-serie:)



Låter gott med äppelpaj!



Kraam Jenny

#4 - - Lilitha:

Det ser verkligen gott ut. Vad duktig du är... Gillar inte heller doften av gammal frukt...som bruna bananer...fyyyy. Kram Lilitha

#5 - - Victoria:

Åh vad gott det ser ut med äppelpaj! Jag gillar oxå grön/gula bananer...övermogen frukt är inte gott!

#6 - - petra S:

hmm, den boken får man kanske ta o köpa, har inget alls att läsa längre, jag som älskar att läsa!! Så man tackar för tipset och passar på att önska Gott Nytt År!!

#7 - - Nett:

Vad gott med paj, så gör även jag min smuldeg :)

#8 - - Moonwitch:

Mmm, det lät riktigt smaskigt, måste jag testa...:)

Kram!

Upp