dumlekakor....

Mellantjejen ska sälja dumlekakor ihop med sin klass idag. Hon bakade en sats själv igår men vi insåg att det nog inte skulle räcka, så självklart ställer mamma upp och bakar lite till.

Dumlekakor (ca 24 stycken):
200 gr smör
1 dl socker
3 dl vetemjöl 1 tsk bakpulver

ca: 12 dumlekolor

Blanda samman alla ingredienser förutom dumlekolorna, gärna i en matberedare. Låt sedan degen vila i ca: 30 minuter i kylskåpet.

Rulla små bollar av degen, 1 sats ger ungefär 24 kakor. Dela dumlekolorna på hälften och tryck ner dom i mitten av bollen, bollen lägger ni så klart i små formar först.
Ställ in plåten i ugnen på 175 grader i 10-15 minuter.


foto:jag
Familj | |
#1 - - Lejonkvinnan:

Tycker att sådana här verkar så goda men Dumle är ju inte mjölkfria :(



Kram

#2 - - Marie-Louise:

Lejonkvinnan: nej dom är ju inte det. Men du vet sån där wienernougat i kartong, är ju mjölkfri, borde fungera super bra i sådana här kakor. /kram

#3 - - Åsa:

Dessa måste jag prova en dag :-)

Mumsigt värre!

#4 - - Lejonkvinnan:

M-L: Ja den känner jag till allt för väl hrm det ska jag prova någon gång :)



Kramis

#5 - - Lena:

Receptet sparat. Dumlekakor får det bli! :)

#6 - - Anki:

Mums vad gott dessa måste jag pröva!

Upp