Stockholms stadsmuseum blev det....

Jag och äldsta dottern tog en tur till Stockholms stadsmuseum. Vi hade det så himla mysigt och trevligt så det här ska vi göra om snart igen, kanske redan nästa helg funderar vi på.

När man kommer in möts man av denna mäktiga man, Kopparmatte. Han skulle varna och avskräcka medborgarna till att begå brott, han stod mitt på torget i Gamla Stan.


I den här lilla "lägenheten" bodde familjen Andersson, mamma och pappa + 3 barn plus 2 inneboende hamnmän. Alltså 7 personer i ett rum med ett litet krypin. Här stanna vi länge och tittade och pratade.


En skolsal från 1920 talet.


I klassrummet fanns det uppstoppade djur.


I en källarlokal (som varit pub) kunde man sitta och äta sin matsäck. Lite kusligt var det här, för ur högtaren hörde man diskussioner som skulle vara från förr. Det kändes som om man var tillbaka i tiden, hade man blundat  hade man kanske vaknat upp där i dåtiden på riktigt.


En säng från Allmänna Barnhuset, barnen fick bo här, åta och arbeta och lära sig läsa och skriva. Man kunde lämna in sina barn där om var fattig eller så blev föräldralösa barn infångade och satta där. Träblocken med kedjan som ni ser var en av bestraffningarna som fanns där, om ett barn försökte rymma så blev de fastkedjade vid detta tunga träblock.


Häxprocessen under 1767 i Katarina församling. Man hörde ett "förhör"/"vittnesmål" utav ett barn läsas upp i en högtalare.

Ja vad ska man säga, jag svär nog lite för ofta, obildad som jag är.
Alla foton har jag tagit!
historia/arkeologi | |
#1 - - Sand mellan tårna:

Museébesök kan vara mysigt. Alex gillar att gå dit det finns döda djur som han säger. Han menar Naturhistoriska i gbg sen gillar han även där det finns levand och det är Universeum:)

#2 - - Skogslyckan:

En tur till Stockholm är aldrig fel. Ha en fortsatt fin helg!

Kram Pia

#3 - - Susanne P:

Det är allför sällan man tar sig tid att gå till museum. Men det är ju så spännande!

Hoppas att du får en trevlig helg!

Kram

#4 - - messan:

Så mysigt det är att umgås med sina barn och göra en egen sak. Jag har gjort det samma idag:).

Kram

#5 - - Kristina:

Jag avundas dig lite, för jag är en sån människa som inte på något sätt kan uppskatta gamla saker. När jag går på museum rycker jag lite på axlarna och tänker typ "jaha". Jag har varit i Athen ett 10-tal gånger, aldrig besökt Akropolis. Har varit på Kreta 5 gånger, aldrig besökt Knossos. Jag har i ett drygt år bott på en grekisk ö alldeles intill Kos och aldrig besökt Asklepios. Det är på något vis nästan handikappande och för en sån som dig som dessutom läser arkeologi förmodligen helt ofattbart.

#6 - - Maria:

det museumet har jag inte besökt men det verkar spännande..ska jag lägga på minnet :) tack för tipset !



ha en fortsatt go helg !

kram

#7 - - Carina:

Vilken mysig mor och dotter stund :)

Kram och ha en skön söndag!

#8 - - Agneta:

visst hade det varit spännande att för ett tag vakna upp o befinna sig i "förr i tiden"? hade varit en upplevelse.....

Ha nu en mysig söndag!

#9 - - Marie-Louise:

Kristina: Ja lite konstigt tycker jag att det är, när du har varit på alla de ställena men ändå inte tittat på alla spännande lämningar. Jag skulle kunna ge min högra arm för att få se allt det du har valt bort att se :) /Kram

#10 - - Åsa:

Hehe, jag svär massor så jag är nog inte så bildad då :-D vilken mysig dag ni verkar ha haft!

#11 - - Mona:

Det såg trevligt ut det där. Synd att jag är så dålig att gå på museum.

Ha de bra

#12 - - Diana:

Muséer är skoj att gå på! Tyvärr är jag urusel på att göra det. Synd för det ger verkligen mycket och det blir en tankeväckare.



Sv: Man kan vinna annat än sill, en tjej hade vunnit schampo!

#13 - - Doris:

Vilken tur att vi lever nu, och inte då.

Upp