första riktiga lektionen...

Idag ska jag på min första riktiga lektion med den nya klassen, eller ja halva klassen för vi är indelade i 2 grupper. Idag handlar lektionen om Kulturarv. Det var det jag läste om igår och svarade på frågor om, så idag blir det diskussioner och grupparbeten (antagligen).

Vad är ett kulturarv? Vad tycker ni är ett Kulturarv?

Jag tycker att Kulturarv rymmer väldigt mycket. Det kan vara utgrävda Vikingabyar, museum, böcker, musik, minnesmärken.... Så idag får jag se om jag "tycker" rätt. Kanske är kulturmärken inte så utbrett som jag tycker att det är. Jag tycker tex, att National Teatern och Ebba Grön har lämnat efter sig ett kulturarv med sina texter. Dom sjunger om sin tid, hur det var att vara ung då på 70-80-talet. Det var helt annat än att vara ung idag år 2010, tänker jag. Därför tycker jag att det är ett kulturarv. Minnesmärket över de döda från Göteborgsbranden 1998 är väl också på sett och vis ett kulturarv, det får oss att minnas diskoteksbranden och dess följder.

Men jag återkommer ikväll. Kanske har jag tänkt rätt som tycker att kulturarv är så stort eller så har jag tänkt fel, det visar sig.


foto:jag. Från Birka museumet. Detta är väl ett kulturarv?
utbildning | |
#1 - - Daniel:

Ja allt som hör till våran kulturhistora torde ju vara det!

#2 - - Ulrika:

Så roligt det var att läsa svaren på frågorna dina läsare ställt. Bra och rolig grej!

Så himla roligt med plugget! Blir pluggsugen jag också när jag läser här. :)

Stor kram och lycka till.

#3 - - Johanna:

Så spännande! Allt som har med historia, kultur och arv är ju tok-intressant!



Jag måste erkänna att jag skäms över videon nu, jag plockade bara in den ifrån youtube utan att kika på den... den är ju alldeles förfärlig!

#4 - - Sand mellan tårna:

Håller med dig om kulturarv, finns mycket som kan platsa i den aktegorin.

Hoppas det gick bra idag.

#5 - - Maria:

Jag håller också med dej ang kulturarv, det är mycket som ryms i den kategorin!



Vad kul att plugga, jag är själv inne på samma tanke Få se om jag har huvudet med mej =)



Ha det gott!!

#6 - - Carina:

Det är mycket som kan rymmas i den godispåsen :)

Kram

#7 - - Agneta:

oj, det måste ju vara mkt som ryms inom kategorin kulturarv....ser frammot att få höra om din teori stämmer (vilket i mina öron låter helt rätt)

Hoppas att du hade en bra dag i skolan

kram

#8 - - soffie:

å va kul hoppas det va en bra kursstart med massor av nytt för dej,

kram

Upp