kvällspromenad i arkeologins spår....

Idag på Arkeologikursen så skulle vi till Hallunda och gå kulturstigen. Jag kan säga att jag är helt slut. Kulturstigen var närmare 8 km lång och sen var det till och från t-banan, minst 1 km. Så ikväll har jag gått mellan 8-10 km, det känns som närmare 10 km. Men vi fick se hällristningar, stenrösen, gravhögar m.m.


Hällristningarna föreställer skepp, renar och 1 människa. Hålen/groparna hälldes det olja eller fett i som offergåva, ibland la man också ett mynt i gropen.

Hällristningen i sin helhet.     foto:jag 


Gravhögar i olika storlekar och utföranden. foto:jag


Stenröse, ca:30 meter brett och 5 meter högt.


Det här läckra trädet stod precis bredvid stenröset. Halva trädet är dött och halva trädet lever, den döda sidan vetter mot stenröset. Lite roligt tyckte jag. Foto:jag

Imorgon blir det en tur till Birka - Vikingastaden med min mamma och styvfar. Det ska bli mysigt. Foton och allt kommer nog på fredag för imorgon efter Birka ska jag sova över hos mamma och INgvar, det var inte precis igår som jag sov hemma hos mamma sist.

Och det verkar som om jag har kommit in på den långa utbildningen. Jag ska på första föreläsningen på fredag och på måndag ska jag in och registrera mig ordentligt. Men ni vet hur jag är, man ropar inte hej innan man kommit över bäcken. När jag är registrerad och klar då lovar jag att jag ska jubla och kanske skåla i champagne.
historia/arkeologi | |
#1 - - Maja:

Intressant, det är SÅ roligt m arkeologi... hoppas Birka blir trevligt!

#2 - - Lotta:

Oh vad intressant! Hade inte haft något emot att traska med idag då ni fått se så mycket. Birka låter kul. Väntar på att få se resultatet från din utflykt.

Kram

#3 - - Agneta:

vilken intressant promenad, men jag förstår att det tog på krafterna! Till o med jag som är ganska ointresserad av arkelogi hade tyckt om denna promenad

Upp