tävling...

Jag tävlar hos Yohanna i Las Palmas.


bild lånad från Yohannas blogg

Tävlingen går ut på att jag ska berätta någon historia eller liknande om någon Kanarie ö. Jag väljer att berätta om en utflykt som jag gjorde på Teneriffa.

Min historia: År 2008 var jag på en vårdresa för min reumatism på Teneriffa och en dag skulle vi på utflykt till berget Tejde. Bussen gick jättetidigt på morgonen och det var verkligen slingriga vägar upp och ner för bergsvägar innan vi tillslut kom fram till vårt mål, Tejde. Det var en av de vackraste bussresor som jag någonsin har gjort, med underbar utsikt och en vidunderlig natur.


foto:jag

Bussen for genom molnen och man riktigt kände hur högt upp vi kom. Men väl framme så började vädret bli sämre, linbanan upp till toppen var stängd på grund av annalkande oväder så vi fick nöja oss med att beskåda toppen på avstånd. Inte hela världen tyckte jag, utsikten vi fick se räckte bra ändå.


foto:jag

Men sedan skulle vi nedför berget också, det blev en mindre trevlig upplevelse. Nu började ovädret komma och nu var det inte bara lätta små moln som bussen skulle köra igenom, nu var det regnmoln. Halvvägs ner började det regna, bussen saknade vindrutetorkare så guiden fick stå bredvid chauffören och torka av framrutan med en näsduk och emellanåt hängde chauffören sig ut genom fönstret och torkade av även utsidan på rutan. Allt detta såg vi tyvärr eftersom jag och mitt ressällskap satt längst fram i bussen. Det som på uppfärden/ditresan var underbart naturskönt blev på nedfärden en mardröm.


foto:jag

Min enda önskan och tanke var att jag skulle få komma ner hel och vid liv, jag ville inte sluta mitt liv där i Teneriffa långt ifrån min familj. Bergsvägarna sluttar brant och har inte staket/räcken på alla sträckor, på vissa ställen körde bussen nästan ända ut på kanten och vi såg stupet precis vid busskanten.
Men såklart kom vi ner, både hela och vid liv och den här utflykten kommer jag aldrig att glömma.


foto:jag
Tävling | |
#1 - - Susanne P:

Där svängde det snabbt från trevligt till väldigt otrevligt!

Tur att ni kom ner helskinnade.

kram

#2 - - soffie:

va kul att läsa om ditt reseminne tur ni kom därifrån oskadda,hua va läskigt att åka i en bil med en guide hängandes ut sådär,

kul tävling hoppas du vinner,

kram

#3 - - Barnens Hjältar:

Åh vad mysigt, hoppas du vinner :-)

Ja mejla när du hinner :-)

Kram kram

#4 - - Yohanna i Las Palmas:

Oj oj oj ibland är det riktigt så det hänger på gärdesgården...

Inte ha vindrutetorkare...hå hå ja ja, spanjorer :)

Kul att du är med och tävlar.

En lott reserverad för dig.

Hälsningar

Yohanna

#5 - - Ingrid:

Blandade upplevelser!! Själv har jag bara varit på en Kanarieö; Lanzarote

#6 - - Johanna:

Vilka härliga bilder.... :)



Ja, jag trodde inte han skulle bli så rädd haha

#7 - - Åsa:

Ojhjälp!! Hoppas du Vinner!!

#8 - - Lilitha:

Jag vill oxå åka till Kanarieöarna... Hoppas att du vinner. Jag håller tummarna.



Kram sötnos

Lilitha

#9 - - Yohanna i Las Palmas:

sv: ja receptet finns på bloggen, till den gröna bara än så länge, sök på mojo så hittar du det.

/Y

#10 - - Diana:

Oj, vilket trauma! Vägsäkerheten och standarden på bilarna utomlands är inte som hemma, vi är nog lite "bortskämda" där.

#11 - - messan:

Spännande läsning, vilket drama...får mig att minnas en massa saker oxå;).

Kram

#12 - - maria:

Jag har varit 12 gånger på Gran Canaria men det är många år sen sist och jag har så många minnen därifrån ;) Skönt att allt gick bra efter den resan...



Sv. ang livsmedelstanten så vet vi i nästa vecka om det gick bra och jag köpte 2 linnen på klädbytarkvällen :)



Kram

#13 - - Nett:

Usch då.. vilken händelse.

Hoppas att det ger dig påsen i tävlingen i allafall :)

#14 - - Fnulan:

Oj vilken mardrömsresa!!! Förstår att du var rädd, hoppas att du vinner vännen!

#15 - - Helene:

Den utflykten skulle nog inte jag heller glömma = ))

Ha en härlig fredag.

Kram Helene.

#16 - - Husfrun:

Vad olustigt. Tur ni kom helskinnade ner.

Men vårdresor - annordnas de fortfarande? Hur går det till? Hur mycket får man själv betala?

Hade varit så skönt även för min reumatism att få komma till sol och värme under vinterhalvåret.

#17 - - Lotta:

Vilken upplevelse! Förstår om du inte glömmer den trippen. Hoppas du vinner :-)

Ha en bra dag!

Kram

#18 - - Ninni:

Jag ryser när jag läser det..hua!



Var med om nåt liknande, men då var det fint väder, men hårnålskurvor överallt och inga räcken..trodde jag skulle dö av av skräck=)



Ha en skön helg..kram

#19 - - Pia:

Usch och fy, vilken resa!!! Härliga och lite otäcka bilder!! ;o)



Jag känner igen det där från när vi var i Alanya och när vi tog bussen upp i bergen.. Herregud, de körde som kvalificerade biltjuvar, nära stupet och med dörren öppen!!! Shit, va rädd jag var!!



Sv. Vi åker till Santorini en vecka.. Det ska bli urskönt och jag försöker verkligen kurera mig nu..

#20 - - Ama de casa:

Läskigt! Oväder kan verkligen komma fort, och såna vägar är otäcka nog utan dåligt väder...

#21 - - karin:

häftigt landskap!

Upp