är det någon som vet/kan...

Jag har lagt beslag på ett blombord utav grannen som denna skulle kasta.
Blombordet behöver dock rengöras och/eller målas.
Så nu undrar jag: är det någon av er som kan ge mig tips?




alla foton:jag

Det är tungt och målat i vitt, men det ser ut som lite rostfläckar lite här och var. Kan jag få bort rostfläckarna tro?
Alla tips mottages tacksamt emot...
Allmänt | |
#1 - - Tommy:

Sv: tack!



Ja verkligen .. Jag har verkligen många bra minnen att ta fram i höstrusket!

#2 - - carola:

men å så vacker..

Kan be min kompis kika in, hon är händig.



Kolmårdenn är underbart, längtar tillbaka.

De senaste åren har tagit slut på vår man och kvinna relation, vi behöver det här för att ta nya tag.

Ska blli så skönt

#3 - - Viktkamp:

Svinto och sen spraymåla? =)

#4 - - Karin:

OJ! Vilken tjusig grej!

Det kan ju inte vara lätt att få bort den gamla färgen från den där... (Det vore väl det bästa innan man målar den på nytt menar jag. - Och då kanske måla den med hammarlack, så kan den stå ute utan att rosta igen.)

Kanske räcker det att tvätta den med målartvätt och sedan måla med vit färg igen.

Testa annars med Cillit Bang av den typen som det står att det tar bort rostfläckar. - Det är faktiskt rätt effektivt.

Då kanske den inte behöver målas igen, utan blir fin som den är.

Idealet vore väl annars att blästra den och sedan dra på ny färg, men blästringsutrustning har ju inte alla hemma direkt.... :D

#5 - - Martina:

Åh vilket fint bord! Underbart faktiskt. Hoppas du får det rent och fint igen.



sv. Problemet är att när jag gör mina muffins så är det ingen hackad choklad i utan choklad smält i smör. I vanliga fall brukar de sjunka ihop lite lite men inte som då när jag bakade dem sist. Då blev de dessutom torra.

Jag tror jag helt enkelt inte ska baka strax efter att jag kommit hem från sjukhus efter operation med en massa smärtstillande i kroppen...

#6 - - Ninni:

Ketchup ska vara bra mot rostfläckar! Prova får du se..tror det ska funka, nån som sa det till mig nångång=)



OP tid har jag fått, den 13:e september så snart så.



Kram

#7 - - Ama de casa:

Jättefint!

Tyvärr kan jag inte bidra med några råd hur du skulle kunna fixa till det...

#8 - - Nett:

Så vackert bord, hoppas att du kan få till den, men jag anar att det bara är att tvätta och skrapa och måla på det sedan. Kram

#9 - - soffie:

å va fint det va har tyvärr inga råd att ge kanske använda en sån där stålborste å borsta med så sen måla den ,,kram

#10 - - Lotta:

Ta en stålborste och gno lite och så hade jag köpt en sprayburk med vit färg och lackat den i tunna lager. Det kommer att bli kanonfint.



Lycka till!



Kram

#11 - - Trolda:

Jättefint bord!!! Garanterat i gjutjärn om det är tungt! Ta en stålborste på rostet, måla sedan på i önskad färg. Vill du vara "säker" på ett mer långlivat rostfritt bord sen kan du måla med någon lackfärg över det målade. JAG hade däremto varit GLAD åt rosten och viljat ha MER rost på det...;-) TÄNK vad fint i "helrostat" =D Och visst är hösten så MYYYYYYSIG med thé, kuddar o kramar! =D Tack för tipset om ken follets fortsättningsbok där...hade ingen aning - läste ju svärdet o spiran för många år sen o tyckte den var SÅ bra! =D



Trolda - kramar =D

#12 - - Anki:

Vad fint!!

Jag hade nog gjort de rent o sprutmålat de en gång.

Snäll granne som tänkte på dig i stället för sopstation!!

Kramiz

#13 - - mammakero:

Vilket fint blombord/pedistal!

Jag hade nog velat ha den lite Shabby-Chic med rostfläckarna kvar! För du har väl tänkt att ha den ute på balkongen? Annars är det nog bäst som flera redan skrivit, att använda stålborste och tvätta med målartvätt och sprutlacka. Men om du inte vill att rosten ska "blöda igenom" lackningen bör du nog rostbehandla innan du sprutmålar, ungefär som när du tar hand om rostfläckar på en bil...

#14 - - ejmis:

Vilket fint bord!!

Jag skulle behålla det som det är, rost är min passion nu. ;)

Upp