real-life i bilder...

Veckans real-life hos Yohanna handlar om julgranen.
Hur gör vi när det kläs, när kläs den och vem klär den?

Här hemma så kläs den enligt traditon dagen innan Julafton, så var det när jag var liten och detta har jag fört med mig till min familj. Men ibland kan jag bli sugen på att börja klä den tidigare - kanske blir det så år. Vi har för första året i vår familjs historia tänk köpa en riktigt gran som barrar. Vi har alltid kört med plastgran för det har känts enklare och så var det en julgrans tradition som mannen min tog med sig hemifrån sig - när han var barn hade de alltid plastgran. Hemma hos mig var det alltid en äkta gran som inhandlades runt helgen före Julafton och sedan fick den bo på balkongen några dagar tills det alltså var dags att ta in den dagen innan Julafton och kläd den.

Vår gran här hemma innehåller inget speciellt tema - barnens julprydnader som de pysslade ihop på dagis, skola och fritids hänger fortfarande med. Fast jag vet att min äldsta dotter gärna skulle se en gran som går i ett enkelt snyggt tema - men nej inte här hemma. Här används: gammalt - nytt, köpt - hemknåpat, barnens pyssel - mitt pyssel som jag gjorde som barn. Så vår gran blir lite som en Gott-och-Blandat Gran.

Vi klär granen ihop hela familjen under lite bråk och tjafs - men det tycks höra till för så var det mellan mig och min syster också när vi skulle klä granen. Någon av systrarna tycker att en annan syster hänger något på fel ställe och så tjafsas det lite så kommer jag (mamma) och medlar och sen när granen är färdigklädd så brukar alla vara nöjda med det lite kaosartade resultatet. Jag tycker att huvudsaken att man är med och har "roligt" sedan behöver inte resultatet vara tipptopp. Julen är BARNENS högtid och då tycker jag att det är barnen som ska få pynta och klä granen....

Men tyvärr hittar jag inte en enda bild på någon av våra granar, jag har verkligen letat.
Hittar jag en senare så lägger jag in den då.


Jag bjuder på en liten tomtenissa istället som äter julgröt på storasystrarnas fritids.
Det var inte helt lätt att nå upp till bordet....
real-life | |
#1 - - Framtiden är vår - Ann-Sofie mamma till Isak:

Vilken fin tomte! =)

#2 - - Ewa (mamma till 6 döttrar):

Åh vilken fin bild :) Sötare liten tomte får man leta efter :)



Kram och vet du, om du kommer mot mitt håll och ska besöka Stinsen så tar jag gärna en fika ;)

#3 - - Yohanna i Las Palmas:

ättebra!

Återkommer med sammanställningen.



Hälsningar

Yohanna

#4 - - Yohanna i Las Palmas:

God afton!

Nu ligger sammanställningen ute.



http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2011/december/sammanstallning-av-real-life-julgran.html



Tack för medverkan denna veckan. Kul att läsa.



Hälsningar

Yohanna

#5 - - AnnaPanna:

HAHA Underbart!! Det där tjafset kan ja se framför mig... Det hör ju verkligen till. Själv försöker jag som sagt sitta och knipa igen för att sen gå och göra om ALLT! ;D hihi



Kul läsning... Ha en fin torsdag! Kram

Upp