gratäng på Rättika...

Jag testade att göra gratäng på rättika idag och vad gott det blev. Receptet hittade jag den här kokboken. Eftersom jag är så himla snäll så gjorde jag en liten potatisgratäng till familjen så dom kunde välja, men faktiskt så tyckte de (de som vågade smaka) att den med rättika var lika god som den vanliga potatisgratängen och det är ett bra betyg.
Så vem vet, nästa gång kanske jag bara gör med rättika...

1 rättika (jag vet inte vikten tyvärr men den var ganska stor)
2 dl riven ost
0,5 dl grädde
1 vitlöksklyfta
salt och peppar.

Blanda den pressade vitlöken i grädden så fördelas det bättre sen i gratängen.
Skiva en rättika tunt (jag skalade min innan) och koka i lättsaltat vatten i 20-30 minuter. Låt ånga av och varva sen rättikan med riven ost i en smord gratängform. Häll över grädde med pressad vitlök, salt och peppar och in i ugnen 200 g i ca: 25 minuter.


foto:jag

Ikväll gör jag nog Hallumisnurror. Hallumiost i stavar som jag virar bacon runt och grillar av i ugnen. ca: 225 g i 10 minuter. Det blir ett gott snacks till tv:n.


foto:jag
| |
#1 - - maria:

Låter gott både och :)

Ska jag testa någon dag...



Ha en skön lördag kväll !

Kramisar

#2 - - Svorskan:

Vad gott det låter. Halloumi-osten är en favorit hos mig också.

Upp