trevliga tidningsartiklar...

Vissa tidningsartiklar får mig att le och må bra. När jag var på jobbet förra veckan så läste jag senaste Kommunalarbetaren och där hittade jag en helt underbar artikel. Den handlade om ett äldreboende som arbetar ihop med traktens raggare, utflykter anordnas både sommar och vinter och de äldre får cruisa fram i stora fina amerikanare. Eftersom amerikanarna är så stora så kunde till och med de rullstolsbundna, de som måste använda lift, följa med. Liften kördes ut på parkeringen och så hjälpte personalen till att lyfta den rullstolsbundne till rätta. Denna artikel gjorde mig verkligen glad, det är ju så där det ska vara. Det är så man ska ta hand om våra äldre, den äldre generation som har byggt upp vårt land. Inte ska vi gömma dom inomhus och inte låta de komma ut, nej mer utflykter till alla äldre.




foto:jag

Vi pratade lite om det här under ett kvällspass jag och några arbetskamrater. Tänk om det fanns en handikappbuss som var kopplad till avdelningen eller Stortorps äldrecentrum, då skulle man kunna ta ett gäng boende och åka till något fint ställe och ha utflykt, eller ta handikappbussen bort till Trångsunds Värdshus och låta de äta och dricka gott, eller bara åka runt och se på stan som de flesta boende är uppväxta i. Det vore verkligen fint...
Allmänt | |
#1 - - carina:

Håller fullt och fast med dig. Men det tråkiga med det hela är... oftast är det tidsbrist!!!! Tycker det blir mindre tid för dom gamla, mera städning för oss :(

Riktigt skrämmande tycker jag!

Kramen på dig♥

#2 - - Carola Persson:

Som sagt, vilken härlig artikel!!

Canvas tavlan har jag beställt via http://www.fujidirekt.se/ Jag tycker att dem jag gjorde blev riktigt fina och det var inte så dyrt heller. De man måste tänka på är att ha stor upplösning på bilderna i kameran om man vill ha stora tavlor annars får man nöja sej med små ;)

Ha en bra dag!

#3 - - Adara Magazine - din bloggtidning på nätet!:

Åh vilken härlig artikel! Och älskar verkligen bilden, vad duktig du är! =)



- vad kul att du tycker jag är duktig!

#4 - - Niles:

Underbar artikel :) Vad hittar du på annars?

#5 - - Belinda:

snygg blogg! :)



Har en liten frågestund på min blogg, kika förbi och lämna en liten fråga! :)



http://mmidnightsun.blogg.se/2011/july/gor-ett-forsok.html#comment

#6 - - Yohanna i Las Palmas:

Ja detta med de äldre är riktigt beklämmande. Min mor jobbade på ett äldreboende här i den byn som jag är uppväxt i. Hon är sjukskriven nu på grund av utbrändhet. Det var så stressigt på jobbet och hon mådde så dåligt av att se de äldre fara illa att hon inte pallade mer.

Jättetrist!



Nu ska vi se om jag kommer ihåg mojoreceptet...

Ta en stavmixer skål.

Bita upp en röd paprika däri.

Skala 5 vitlöksklyftor och i med dem.

En stor näve persilja i med.

Säkert ½ dl paprikapulver.

En msk malen kummin.

En nypa salt, detta får man smaka av på slutet.

En msk vinäger.

Häll på olja (ej oliv, den smakar för mycket) upp till halva innehållet i bunken.

I med stavmixern och mixa upp och ner, upp och ner med mixern.

Om den blir för trögflytande så häller man på vatten. Om den blir för flytande så i med en kokt potatis.

Smaka och salta mer efter tycke.



Hoppas att det blir som det ska. Berätta när du gjort den hur den blev. Det KAN hända att jag glömt något.

Jag ska prova att göra den också....när jag inte bantar för den är inte smal...



Hälsningar

Y

#7 - - mammakero:

Precis så ska det vara! Att de som är så pass pigga att de kan och orkar med utflykter, ska kunna göra såna. Vackra dagar kunna komma ut i rullstol, om så bara runt huset!

#8 - - Nett:

Jag läste den artikeln med, och jag såg bilden på hur de satte in ena damen i bilen med en lyft smålog lite och hoppas att detta kan utvecklas i framtiden. Kram

#9 - - Ann Catrine:

Underbart!!!

Upp