smakminnen blir till tidsresor...

Tog precis en klunk Vira Blåtira och hamnade mitt i en Luciafest 1985 i smakminnet, smakminnet tog mig alltså på en tidsresa. Då, alltså 1985, drack jag Vira Blåtira blandat med hembränt och ja idag var smaken den samma, fast det hembrända var uteslutet så fanns smakminnet kvar. Jag kan inte riktigt bestämma mig för om smaken var god eller inte. Det lutar nog mot det dåliga, lite sliskiga hållet tror jag och den där bismaken av hembränt har bränt sig fast i mitt minne, det går inte att sudda ut. Så i mitt smakminne smakar Vira Blåtira: "vira blåtira och hembränt".


foto:jag
livet | |
#1 - - Ninni:

Va finns Vira Blåtira igen..? Hmmm lät inget vidare med den blandningen..haha



Kramen

#2 - - carina:

Det har jag aldrig hörts talas om!!!

Kramen♥

#3 - - ejmis:

Visste inte att Vira Blåtira fanns fortfarande.

#4 - - Paula:

Tittar in för att säga hej! kram

#5 - - Anki:

Hembrännt...de e inget vidare...Undrar om de äns görs längre, menar idag åker ju folk till Tyskland och handlar billigt...klart alla bor ju inte så de tar sig dit...så ja de gör nog fortfarande.

Vira Blåtira..de e ju gott, vill jag minnas...undrar om jag druckit de sedan 80-talet..fniss. Varjefall har den läskens festligaste namn.

Hoppas du inte blev fuller av smakminnet..

Kramiz Anki

#6 - - soffie:

hihi vilket skojigt namn å läskig färg den har jag aldrig smakat!häftigt att få minnen så där!

kram

#7 - - Susanne P:

Finns den nu?

Jag kan inte dricka apelsindricka typ Fanta av samma anledning! ;)

Kram

#8 - - Fnulan:

Ååååå gott!!!! Men förstör inte den med sprit i =) Synd ju!!!

Du är väl lika cool som jag=? Vi är hetast!!!

#9 - - Carina:

Urk, jag kan inet dricka coca cola av samma orsak, bara tanken får kräkreflexen att reagera :)



Jag har också nyss upptäckt Buthler&Öhrlund vilket jag är glad för, blev genast en favorit :)

Hoppas du gillar dem också!

#10 - - Sussi:

haha vira och hembränt har jag aldrig provat men däremot en massa andra konstiga blandningar ;)

#11 - - Aggie:

Jag har nog bara smakat någon gång, minns inte riktigt hur det var, lite kemiskt tror jag. Men däremot blev jag sugen på vanlig gammaldags sockerdricka, undrar om det finns numera.

Agneta kram

#12 - - Aggie:

Mitt inlägg försvann!

Jo, jag sa just att jag har nog bara smakat Vira Blåtira någon enstaka gång, men när jag såg nostaligdricka så blev jag sugen på vanlig hederlig sockerdricka, undrar om det finns numera.....

Agneta kram

#13 - - Anonym:

Visst är det så att vi aldrig glömmer smaker. Och då speciellt inte det första riktiga ruset...

Mitt var på hallonsoda och Pernod, jag ryser bara jag tänker på det.

Kram Pia

#14 - - Lotta:

Visste inte att det fanns Vira Blåtira att köpa ännu. Fick nästan en uppstötning av tanken på hembränt med finkeldoft och vb.

Men mitt goda te och knäckemacka övervägde.

Ha en bra dag!

Kram

#15 - - Helene:

Hi hi när jag var ute med mina kompisar i ungdomen så blanda vi hembränt med cider...

FY JAG MÅR ILLA bara jag tänker på det = ))

Tur att man blev vuxen = ))

Ha ha...

Ha en fin dag.

Kram Helene.

#16 - - Ann Catrine:

Häftigt med doft-smak-ljudminnen!

Vad snabbt man kan slungas tillbaka i tiden!

Jag hörde och såg en mototsåg på teven i helgen,

ljudet när sågen gick igång förpassade mig till

skogen med min pappa.

Jag kände starkt doften av trä, kåda, motorolja,

pappas arbetskläder..

En häftig känsla!

(ibland får man ju tyvärr mindre roliga minnen

av vissa triggare, t ex ett speciellt ord kan

tvinga mig tillbaka till en mycket obehaglig

händelse i mitt äktenskap..)

Spännande hur vår hjärna arbetar!!



Vasabryggeriet har ju som affärsidé att behålla

gamla "godingar" bland läsksorterna, bl a Guldis,

och så Blåtira då ;-)



Svar: ska bli spännande se vad jag tycker om

"Igelkotten", vi har ju samma boksmak,

så jag har inga stora förväntningar på just den.



Önskar dig en riktigt fin vårdag ;-)



Kram

#17 - - Husfrun:

Jag har också minnen av Vira Blåtira. Fast utan hembränt i ;) Härlig vår, gymnasietid och förberedelser inför italienresan... åh, ljuva minnen :)

#18 - - Fnulan:

Du kommer att klara det galant! Jag vet ju det! Hejaheja

#19 - - Nett:

Härligt med smakupplevelser och minnen.. Minns själv vira blåtira, den var god då, men idag är den bara för sliskig ;)

#20 - - Dansbandsfrun:

hahaha ja gud ja, den var otroligt söt så jag förstår att ni blandade med den. Man kände nästan tandtrollen började jobba direkt ;)

Jag minns att vi groggade med bacardi o cola o det kan jag kvälja av ännu.....usch...

hur är det annars? jag ska till Linköping den 1 april nu o få en ny reumatolog. Jag hoppas SÅ att han ska va snäll o ha det "magiska" svaret...(typiskt nog har det värsta skovet precis gått över) grrr...

kram

#21 - - E:

Men oj, vart hittade du den! Nostalgi för mig med! Barnkalas och kolakakor. Vad sugen jag blev nu. ;)

#22 - - Fnulan:

Jaaaaaa SOL!!!! Underbart!!!

#23 - - Matilda Barnboksillustratör:

haha, "vira blåtira"?? roligt namn! passar ju som handen i handsken med hembränt låter det som, haha!



sv: ja det är verkligen härligt att hon varit pigg och glad trots förkylningen!

#24 - - Ragnvi:

Morning! Minns ju drickan men jag drack den inte...varken med eller utan hembränt, fniss! Mina ungar däremot drack ju läskedrycken...söt o sliskig va´?

Häftiga månbilder hos dig!

Kramen!

Ragnvi

#25 - - Trolda:

Finns den kvar!!!? Minns den också mycket väl...docj naturell...;-) Blå, blå o sliskig...och så fanns det väl dessutom en KLUBBA med samma smak!? Saknar den inte, men kul att få minnena tillbaka :) KRYA PÅ DIG också!!!



Trolda - kramar =D

#26 - - Ama de casa:

Alla minnen är inte bra minnen, kan man säga :-)

#27 - - Emelie - Mamman som älskar vitt:

Såå god :)

Upp