bokrecension: Felicia försvann...

Jag har precis läst ut boken Felicia försvann och jag vet faktiskt inte riktigt vad jag tycker om den. Det är väldigt hoppigt mellan minnen och tidsperioder - nutid blandas med dåtid. Men visst det är så minnen fungerar, vissa minnen gör att vi minns andra saker och vissa saker i nutid kan få oss att komma ihåg något från vårt förflutna. Men det känns väldigt kort och avklippt alltihopa. Minnena är små kort avstamp i en barndom men det ger inte mig någon sammanhängande bild av det hela. Jag kan väl tycka att ska man skriva en bok om sin barndom så kan man kanske försöka fixa in det lite kronologiskt sen när man korrekturskriver boken - för läsarnas skull om inte annat. Jag blir förvirrad och fick ibland bläddra tillbaka för att förstå ett gammalt minne som dök upp som egentligen var en fortsättning på ett annat minne som avhandlades några kapitell tidigare. Men kanske har de valt att lägga upp boken på det här sättet för att få det mer trovärdigt - jag vet inte. Jag tror visst att Felicias barndom har varit tuff, jobbig och hård - det tvivlar jag inte det minsta på. Att växa upp med en alkoholiserad förälder sätter sina spår - det är jag övertygad om. Men om man bara gör nedstamp i sina minnen med korta små ögonblick så kan allas barndom bli kaotiskt tror jag - jag hade velat ha en mer samlad bild, det hade gjort läsningen mer samlad....

Jag har även Barnaboken hemma som Anna Wahlgren har skrivit, mamma till Felicia. Och jag blir lite nyfiken på att bläddra lite i den nu. Jag har inte läst mycket alls i den boken för jag kände ganska direkt att det där var ingen bok som passade mig och min familj. Jag vill inte dressera mina barn, jag vill uppfostra mina barn och låta dom ha en egen och fri vilja.

Har du läst någon av dessa böcker? Vad tyckte du - om du läst dom?
bokrecesioner | |
#1 - - Ewa (mamma till 6 döttrar):

Ja den där boken som Anna skrev den har väl många hemma :) så även jag.. men det konstiga är att jag aldrig ens läst i den???

Det måste ha funnits någon "motvilja" mot boken i mitt undermedvetna :)

Ja dessa kragar som man måste stå ut med!! Men å andra sidan så bjuder jag min man på att skämta om en stänkare.. för TRO mig.. han får tillbaka när han minst anar det ;) Hehehehehe PAY BACK!!!

Kram <3

#2 - - madelein - mamma till sex, tillgångar; Autism - ADHD:

Jag har köpt den också, har inte läst den ännu bara. Anna Wahlgren är inte en av mina favoriter. Hon är med i KMR, KMR är en del av scientologikyrkan och de i sin tur tror inte på diagnoser som ADHD etc.

#3 - - vuxenmamman:

Jag har tänkt läsa den även om jag inte tror att det är ngn fantastisk bok precis. Anna W har jag bara bläddrat i. Kan inte med tantan nämligen.

KRAM

#4 - - Yohanna i Las Palmas:

h vad intressant att läsa om vad du tycker. Har hört så mycket om den och har själv blandade känslor.

Barnaboken har jag också men fick sluta läsa den. Den gav mig ångest.

Hälsningar

Yohanna

#5 - - Doris:

Jag har läst den och tycker det kändes som att man råkade läsa någons dagbok, som det inte var meningen att man skulle läsa. Jag tycker mycket är konstigt. En sak jag reagerade på, var att hon är så arg på Anna som "hänger ut hennes pappa" (alltså Felicias pappa). Vad gör Felicia själv? Hänger ut sina barns pappor! (Du vet den där scenen när hon kommer hem till Anna och... ja, du vet).

#6 - - carina:

Dessa har jag inte läst!

Men jag funderar att läsa Hinsehäxan senare.

Såg serien som gick på tv för ett tag sedan, men böckerna brukar ju alltid vara bättre :)

Ha en fin dag vännen♥

#7 - - Kristina J:

Anna Wahlgren har aldrig varit någon favorit, jag är inte förtjust i självutnämnda experter, så för mig har det aldrig varit aktuellt att läsa Barnaboken. Just nu håller jag på med "Felicia försvann" och jag tycker precis som du att det är jättejobbigt när det hoppar fram och tillbaka i tiden. Men, det är en sorglig berättelse och om så bara en tiondel av det som står där är sant så är det fruktansvärt!

#8 - - Agneta:

Barnaboken har jag aldrig läst, tycker inte om hennes metoder och har därför aldrig brytt mig om boken heller. Dotterns däremot har jag funderat på att låna oc läsa, men bör kanske hoppa över det?!

Upp