real-life veckohandling...

Nu kör vi en omgång real-life hos Yohanna. Var ett tag sedan jag var med - hinner inte riktigt med det jag vill hinna just nu.
 
Den här veckan handlar det om handling - storhandling.
 
Hur går det till hemma hos er?
- Veckohandlar ni eller varje-dag-handlar?
- Hur är priserna mellan de olika affärerna?
- Lönar det sig att jaga erbjudanden?
- Specialaffärer, handlar du i sådana?
- Och hur ska man göra veckohandlingen glamorösare ;)?
 
Vi veckohandlar oftast inte. Ibland beställer jag mat via nätet och får det hemlevererat då blir det storhandling. Detta gör jag kanske en gång i månaden. Sen småhandlar vi, tyvärr.
 
Jag kikar efter hur priserna är i de olika affärerna som jag har här hos mig. Brukar kika i veckobladen som skickas ut.
 
Jag tycker nog att det kan löna sig att jaga erbjudande om det är på varor som jag i alla fall skulle ha handlat.
 
Jag handlar nästan aldrig i specialaffärer, har vi ens sådana kvar här i Sverige? Det ska vara om man åker till någon saluhall men då blir det ju svindyrt - så det sker bara i yttersta specialfall.
 
Veckohandling kan nog inte bli glamoröst. Om man inte skulle råka bli miljonär för då kan man ju unna sig allt det goda/dyra varje dag och då skulle nog veckohandlingen kunna bli glamorös. Fast även rika personer behöver toalettpapper, bindor, tvätt/diskmedel m.m. så helt glamoröst kan det nog inte bli....
 
 
Jag gillar att gå och ner och handla på kvällstid - då har det blivit mindre folk i affärerna och jag behöver inte trängas utan jag kan strosa runt och kika lite och ta det lugnt. Ibland följer någon av mina döttrar med mig ner och handlar, då brukar det alltid bli lite dyrare för det finns alltid något som de behöver/vill ha när vi är ner till affären. Men när dom följer med ner har jag alltid bärhjälp sen hem. Om jag går ner själv brukar jag ringa efter mannen min så får han möta upp mig och bära hem varorna. Eftersom vi varken har bil eller körkort så handlar vi här hemma på hemmaplan i Farsta centrum, om jag nu inte beställer över nätet vill säga...
 
real-life | |
#1 - - Ninni:

Storhandlar ytterst sällan det är ju bara vi två här hemma. Och när det inte är semestertid då är det ju bara jag.
Vi handlar nog lite dyrt, vi kollar sällan på priser utan köper det vi vill ha. Jag är väldigt prismedveten, men jag väljer aldrig tex Icabasic eller nåt sånt.

Ha en goooo dag, kram

#2 - - Ama de casa:

Vi storhandlar ungefär en gång i veckan, och då storhandlar vi vatten på Carrefour. Det är skönt att slippa släpa på det och vi har det ju bekvämt med hiss ned till garaget.
Annars småhandlar vi flera gånger i veckan, tyvärr...
Vi kan behöva nån liten grej, med det är alltid en massa annat som följer med hem.

#3 - - Longevity - en blogg om hälsa:

Åh vad kul, skall försöka hinna med det ikväll, passar ju bra för gubben skall iväg och veckohandla sedan :-)

#4 - - Helene:

Just nu åker jag och handlar det som behövs = ))
Ha en fin dag.
Kram Helene.

#5 - - Anna:

Smidigt med att beställa via ätet! Men jag har ju svårt att lita på att någon annan plockar just de rätta äpplena eller bananerna i just rätt färgnyans...

#6 - - soffie:

jag storhandlar varannan vecka sen blir dte vår lokala icabutik dit jag går för att fylla på småsaker:) kramen

#7 - - Yohanna i Las Palmas:

Sâ kul att du är med och sâ intressant att läsa. Âterkommer snart med sammanställningen.

Hälsningar
Yohanna

#8 - - Yohanna i Las Palmas:

Här kommer veckans sammanställning:
http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/july/sammanstallning-av-real-life-veckohandling.html

Tack sâ mycket för att du var med och berättade om ditt liv.

Hälsningar
Yohanna

#9 - - Freja:

När barnen var små fanns det en butik här i byhåla där man kunde beställa på nätet så körde de ut. Det var dessutoms byhålas billigaste affär, så trots att det var en kostnad för att de plockade ihop grejorna och en kostnad för att de körde hem så blev det billigare än om vi själva gått till någon butik i närheten av oss. Vi hade inte heller någon bil då, så storhandling på annat sätt var ett jätteprojekt. Och lyxen av att få kattsand, barnmat och blöjor burna ända till dörren (två trappor upp utan hiss) var nästan värd extrakostnaden. Men de fick aldrig några kunder till verksamheten (de var tidigt ute, det här var i slutet av 90-talet) så efter några år slutade de med den verksamheten... Nu har vi bil och bor dessutom nära en mycket bra butik, så nu letar vi inte efter nån med hemkörning längre...

Upp