det här att gnälla...

Jag har lite funderingar på det här att gnälla. Jag är medlem på en FB sida där vi skriver om Vintersol Teneriffa. Jag har haft förmånen (om man kan skriva så) att få åka dit en gång och har nu sökt ny resa till hösten. Min reumatism behöver dessa vårdresor och det är absolut ingen semester när man är där. Det är hård träning varje vardag och sedan ska man helst träna efter sitt egna program på helgen och efter 4 veckor på Vintersol (eller annan utlandsvårds anläggning - jag har varit på ytterligare två anläggningar) så har jag byggt upp min kropp så den mår riktigt bra i säkert upp till ett halvår.

För er som inte vet så har jag en reumatisk sjukdom, eller egentligen två. Jag har Psoriasisartrit och Bechterew vilket medför att jag har smärtor i kroppen dygnet runt även på natten - jag vaknar flera gånger per natt eftersom det gör ont att ligga för länge på samma punkt.

Men eftersom jag har dessa sjukdomar så har jag fått förmånen att söka utlandsvård genom min reumatolog och detta har jag fått beviljat 3 gånger på ca: 10 år. Man får detta beviljat via sitt landsting och man betalar samma summa som om man var inlagd på sjukhus här hemma i Sverige. Nu skulle ju jag hellre slippa ha mina sjukdomar och min värk än att åka på dessa resor men eftersom jag nu är sjuk så behöver jag åka på dessa resor ibland.

Men åter till denna FB grupp. Igår gick det diskussioner om ifall inte chefen för Vintersol har för mycket betalt, att lokalerna är slitna m.m. Och jag bara kände: Vad f*n måste det alltid gnällas! Chefer har väl (nästan) alltid ganska bra betalt och det är väl en stor fördel just för cheferna. Och ja visst skulle det behöva rustas upp men detta görs också fortlöpande - men kanske inte i så snabb takt som vissa anser att det borde. Och då när jag läste denna tråd så började jag fundera på det här med att gnälla. Jag är en sådan person som ofta "gillar läget" - det ska ganska mycket till för att jag ska gnälla. Kanske är det så att jag ofta "gillar läget" just för att jag är "handikappad" och har nog av det onda i kroppen dygnet runt - detta kanske gör att jag ofta försöker se ljusglimtarna i livet på ett annat sätt än vad ICKE sjuka kanske gör (de mest negativa kommentarerna i denna FB tråd var skrivna av en anhörig till en sjuk och alltså inte någon sjuk själv). Ja det är en fundering som jag har iaf...

Jag har skrivit lite om min senaste vistelse som jag hade på Vintersol våren 2010, om ni vill kan ni gå in och läsa HÄR.


Träning i bassäng och på land och jag som inte ville vara med på bild...
Sjukdom | |
#1 - - Martina:

Jag vet ju egentligen inte så mycket om det här men jo, jag kan väl tycka att det gnälldes lite väl mycket på en sådan otrolig förmån.

Att kunna åka till värmen och få hjälp med träningen för att bygga upp sin kropp innebär ju inte att man måste få leva lyxliv undertiden.

(Jag fick upp i mitt FB-flöde att du kommenterat den där tråden och läste igenom den)



sv.

Hon försökte säga "rostad lök" men hon var ju så trött så hon bara sluddrade haha

#2 - - Ama de casa:

Hoppas du får det beviljat!

Kram

#3 - - Ewa (mamma till 6 döttrar):

Ja jag håller med dig.. inte just i det här ämnet för det känner jag inte till men överlag så gnälls det om allt och inget...



Kram

#4 - - Stina:

Hej!



Måste fråga dig om du vill berätta mer om hur och när du fick din diagnos? Jag har precis varit på reumatologen och deras misstankar lutar start åt Psoriasisartrit eftersom vi har reumatiska sjukdomar på min mammas sida.



Jag har fått börja med Methotrexate för att se om det kan hjälpa/lindra!



Har du någon epostadress där jag kan maila dig och kanske fråga dig lite om just sjukdomen? De har ju även misstänkt Bechterew , men det lutar nog åt att det inte är det iaf!

Upp