en tjockis bekännelse...

Ja jag är en tjockis!
Och jag gillar det INTE.
Min bild av mig själv stämmer inte överens med bilden jag ser när jag tittar mig själv i spegeln eller som nu, när det kommer upp några foton lite då och då där jag är med.
Usch jag avskyr att se den där tjockisen som är jag!

Som tjockis är jag inte mig själv, jag blir en tyst inbunden kvinna som inte vågar och vill visa upp mig. Jag vill inte ta upp extra plats eftersom jag redan tar så stor plats. Karaoke skulle jag aldrig som tjockis ens komma på tanken att ställa upp på inte heller att dansa eller att offentligt försöka mig på Zumba. Att fråga om andra bloggare vill fotas med mig vågar och vill jag inte - för jag vill inte synas på foto och jag tror inte att andra vill synas med mig. Usch så hemskt detta låter - men ja precis så är det. Detta är min sanning om mig själv. Och den gör ont.

Varje gång jag som tjockis äter så känns det som om jag blir iakttagen. Ja men det är klart att HON är tjock, HON som äter så mycket och som äter det där - så tror jag att ALLA tänker när de ser mig äta. Och så äter jag lite till - i min ensamhet - för att trösta mig! Jag hatar att vara tjock men har fastnat här i tjockisvärlden. Jag vet inte hur jag ska ta mig ut. Ja men ät mindre och bättre mat då - tänker nog många nu. Ja visst skulle jag kunna äta mindre och bättre mat - men det är inte så lätt. Livet och ätandet är inte så lätt. Som en osäker kvinna med noll självförtroende så är det inte så lätt att "bara" ta tag i sitt ätande och äta mindre och bättre - det finns så mycket under ytan som INGEN vet om. Det finns så många sorger som gömmer sig under all denna vikt och nej livet blir inte lättare bara för att man är smal, men för mig skulle många saker förändras och bli lättare om jag blev smal (eller iaf mindre än jag är nu).

Ja där fick ni min tjockisbekännelse....
livet | |
#1 - - Ewa (mamma till 6 döttrar):

Sänder dig en stor varm kram <3 Min mamma har kämpat med vikten så länge jag kan minnas. Och jag har sett hur hon mått dåligt av sin övervikt :(

Tror hon provat varenda en diet och möjlighet som finns (förutom mag-op då) och inget hjälper??!!



Kram finaste och du, jag älskar dig precis som du är <3 Men jag vet att det inte spelar någon roll för det är ju man själv som ska må bra i slutändan iaf <3



PUSS till dig från mig

#2 - - EN MÖLNBOBOS LIV - MELVINS MAMMA:

Jag tycker du är jättefin men jag vet precis hur du känner, var inte länge sedan jag var där. Man blir ofta mer "inbunden" eller så går man all in och satsar på att bli den där roliga tjejen. Jag jobbar ju i Farsta så vill du ses och snacka lite så hittar jag så gärna på något.



Kram!!

#3 - - Martina:

Jag uppfattade aldrig dig som tjock men jag kan verkligen förstå det du skriver om bilderna som dyker upp. Själv är jag lite glad över att det inte togs så mycket bilder på mig för jag anser mig inte se ut så som jag gör på bilderna haha

#4 - - ejmis:

Känner igen en del av det du beskriver...

Kram!!

#5 - - erika:

men mamma <3 ska nog ut på en promenad sen efter middag och jag gjort färdigt mina uppsatser, följ med :)

#6 - - Bondmoran:

Jag förstår precis hur du menar trots att jag inte är och aldrig har varit tjock. Men jag brottas med andra saker (bland annat det jag skrev på bloggen idag) så jag vet hur du menar.



Kramar i massor!!!

Bondmoran

www.bondmoran.nu

#7 - - The one and only Nettan:

Det hade lika väl kunnat vara jag som har skrivit dina ord för det där ÄR jag. Jag har skrivit om det någon gån hos mig och varje gång får jag en storm av protester fårn mina nära och kära, på bloggen eller facebook. Och det är väl där det blir så tokigt sedan eftersom man naturligtvis tror på deras ord men man tvivlar ändå på sig själv. För det är nog så att vi dömmer oss själva hårdare än vad vår omgivning gör.



Skickar en massa kramar även om jag inte känner dig. Kram Nettan

#8 - - SoffiZ- Oliwer och Towas mamma :):

Jag vet exakt hur du känner dig. Många anser väl att jag är "normal" men jag känner mig stor.



Jo, jag sjöng både karaoke och dansade zumba, men skäms verkligen när jag ser bilderna. Det är som du beskriver,man känner inte igen sig själv på bilderna.



Enda gången jag har varit riktigt nöjd med min kropp är när jag har varit gravid, då har det "varit okej" att vara tjock.



Jag tycker om dig för den du är- en superhärlig människa som jag gärna lär känna mer i framtiden :)



Kramar!

#9 - - Solan:

Ingen kommer tro mig. Men fan va jag lider med dig.

God å glad. Nä fy. Jag saknar det inte. Mår illa när jag tänker tillbaka på hur jag va och hur jag måde i min själ.

Jag vet. Och vill aldrig tillbaka.

Men du kan om du vill. Glöm aldrig det.

Älskar dig. Kram

#10 - - Anonym:

Älskar dig min dotter, jag kan säga att jag vet hur det är och hur djävla svårt det är att bli av med övervikten. men du kommer att klara det och jag finns här. Det som gör mig riktigt ledsen är att du mår som du mår. Älskling!!!

#11 - - Petra:

Men älskade vännen!!

Så ska du inte känna. Men ja , jag förstår de där med att man har en annan bild av sig sj. Sen när man ser sig sj på foton så bara - What? E jag så STOR?!!

Men ja, det var jag i gult. Vi dansade hela natten =) O testade även zumba. Pinsamt värre ha ha men de bjuder jag på =)

Synd du inte kom fram , jag vet inte hur du ser ut. =(

Hade velat träffa dig. vad hade du på dig?



Ja vi bodde grannar med de enda paret som var med. (som jag vet om iaf) Killen & tjejen! Ett jäkla liv vart de.

kramar

#12 - - petra:

Aha. Synd att du ej kom deal, jag vet ju inte alls hur du ser ut.

Ja visst var de lite otäckt. De var rätt hårda ord.

Kram

#13 - - madelein - mamma till sex, tillgångar; Autism - ADHD:

Fina fina du, personligheten sitter inte i kroppsformen och din personlighet är fenomenal!! Du är en härlig människa och hoppas du inser det själv för dyu har absolut ingenting att oroa dig över hur du än ser ut!! Kramar imassor!!

#14 - - ingrid:

Som många andra säger det handlar verkligen inte om vikten egentligen.. Konsten att gilla sig själv är inte alltid "medskickad". Jag har även sett att de "smala" minsann inte heller är nöjda.. Typiskt oss kvinnor. Sen är det ju så att man mår bättre både fysiskt och psykiskt när man inte är för stor. Allt blir ju en dum rundgång, man klarar inte röra sig som man brukar, tappar kondis, muskelstyrka.. MEN jag har ett par exempel i min närhet som verkligen tog sig i kragen och lyckades, så visst går det!! Gäller att hitta rätta motivationen. Sätta små delmål.. Sen får det inte gå över åt andra hållet.. Kram och lycka till fina du!

#15 - - Lena N:

Tänker på dig....jag vet exakt vad du menar o hur du mår. Kramar till dig=)

#16 - - Agneta:

men kära du, nu är du lite väl hård mot dig själv. men samtidigt så förstår jag hur du känner för så behandalr jag mig själv med ibland..tyvärr. Vi kvinnor är nog lite väl hårda mot oss själva och andra ibland.

jag tycker väldigt mkt om dig och den du är!

kram

#17 - - Yohanna i Las Palmas:

Jag läste detta för ett tag sedan och har tänkt Pà det sâ mycket att det nu blev ett real life om det:

http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/may/real-life-fafanga.html



Jag ville skriva nâgot till dig och berätta att jag känner precis som dig, fast angâende utseéndet dâ.

Jag är inte alls överens med hur jag ser ut.



Men det är väl bara att acceptera eller göra nâgot ât det.

Man kan ju inte gâ och vara ledsen hela tiden.

Eller vad ska man göra?



Hälsningar och uppmuntran

Yohanna

Upp