Candelaria och Guanches...

Efter Guimar besöket och pyramiderna åkte vi till Candelaria. I Katedralen där finns den svarta Madonnan -
 
"Basílica de Candelaria är ett stort tempel med en kapacitet för 5.000 personer. Templet har tre stora fartyg, två kapell, en hall utbudet och omklädningsrum. Interiören hyser bland annat Jungfrun av Candelaria (Virgen de la Candelaria), Kanarieöarnas beskyddarinna. I ett av kyrkans sidokapell finns en skulptur från 1936 som föreställer den korsfäste Kristus"
 
Den svarta Madonnan sägs ha flutit i land i just Candelaria och är deras skyddshelgon.
 
Vid hamnen i Candelaria så finns Guancherna avbildade som stora ståtliga statyer.
Eller egentligen är det Guanchernas kungar som är avbildade.
Berättelsen om Guancherna var riktigt fascinerande men jag kan tyvärr inte återberätta den ordentligt - så jag låter bli att ens försöka.
 
De var egentligen 9 kungar som härskade över Teneriffa (sägs det) men endast 8 är avbildade, en sten står tom.
Och jag mitt fån glömde att fota den tomma stenen - jaja jag måste alltså åka dit igen...
 
Innan vi åkte "hem" igen så åt vi mat. Jag och M beslöt oss för att äta på en liten
"oansenlig" krog som låg i närheten av varifrån bussen skulle gå.
Det visade sig vara en kvarteskrog för lokalinvånarna och maten var underbart god och billig.
Jag åt en av de godaste fläskkotletter som jag någonsin ätit - den var helt enormt mör och välsmakande.
 
 
Teneriffa | |
#1 - - Fnulan:

Hej vännen, åh vad jag har missat massa hos dig, eller rättare sagt hos alla.... Nu ska jag scrolla som bara den!!
KRAM

#2 - - Kenneth:

Ja oftast är ju de bästa rest. de som lokalbefolknigen använder o som inte är översmämmade av turister :)

Svar: Ja verkligen - så är det :)
Marie-Louise

#3 - - Lotta:

Tackar för denna fina upplevelse så här på sena kvällen. Vilken upplevelse, inte utan att man själv blir lite sugen.
Lokala små restauranger bruka erbjuda underbart goda rätter, många som inte förstår det när de är ute och reser.
Mycket fina bilder!

Kram

#4 - - Ninni:

Jag ska till Teneriffa i Mars, du får berätta för mig vad jag ska gå och kolla på=)
Det där ser ju jättespännande ut!

Ha en fin dag, kram kram

Svar: Vart ska du på Teneriffa? Hur länge ska du vara där? Vad är du intresserad av? Jag kan nog dig massor av tips, bara jag på ett ungefär var, när, hur :) Kram
Marie-Louise

#5 - - Nett:

Så härligt det där ser ut att vara :) Gillar kungarna på stenarna :) Kram

#6 - - Johanna - Tvåbarnsmamman mitt i kaoset:

Tack fina!

Oh vilka härliga bilder!!

#7 - - carina:

Härliga bilder du bjuder på vännen :)
Ha en fin dag!
Kramen♥

#8 - - Solan:

De är spännande med historier och deras berättelser.

Svar: Ja verkligen om man bara kunde komma ihåg dom sen också :)
Marie-Louise

#9 - - inger stark:

Där har Ingvar och jag varit, jättevacker liten stad. Fläskkotletter kan verkligen vara underbara i Spanien och på teneriffa. Kommer du ihåg dem vi åt i Opatija? puss o kram

Svar: nej dom kommer jag inte ihåg mamma... Kram
Marie-Louise

#10 - - Petra Holmberg:

Oj vad mycket fina bilder du har i din blogg. Och vilka fina bildkollage. Vilket program använder du för att göra dom?

Svar: Tack :) PhotoScape använder jag. Ett gratis program :)
Marie-Louise

Upp