ödebyggnader...

När jag var iväg till svärföräldrarna förra helgen så passade jag på att promenera en hel del och gick då ner till ödehuset/kvarnen som ligger ett stenkast från där dom bor. Det är något visst med ödehus tycker jag. De är vackra, mystiska och lite läskiga. Allt var igenspikat så man kunde inte "smita" in men man kunde ju kika genom fönsterna. Tyvärr blev fotona genom fönsterna inge bra alls så ni får bara se utsidan av byggnaden.
 
Ödehus har något visst över sig...
 
...lite spöklikt...
 
...tyvärr börjar förfallet ganska direkt när ett hus övergivits...
 
...kakel lossnar, fönster går sönder/krossas...
 
...redskap lämnas kvar och rostar sönder...
 
 
inte långt från ödehuset ligger denna vackra båt...
 
...så vacker i sitt förfall.
 
Vad tycker ni om ödehus?
Gillar ni dom eller tycker ni att de förstör i naturen?
historia/arkeologi | |
#1 - - Viktoria:

Jag är jättefascinerad av just ödehus och andra gamla byggnader som blivit övergivna, lustigt att du bloggar om just det för vi satt och diskuterade det ämnet i går, hur spännande det måste vara att gå runt och fota vid ett sånt hus! :-)
Kram

#2 - - Linda K - Hemma hos Klintons:

Jag gillar ödehus. Så vackra. Men det där skulle nog var superfint att göra i ordning. kramar

#3 - - Lotta-mamma och trebarnsbonusmamma :

Vilka fina bilder du tagit! Om man inte gillar ödehus innan så gör man ju det efter dina bilder. :) Jag är blandad...vissa är jättevackra i sin övergivenhet, andra är bara skitläskiga! ;) Kram

#4 - - Agneta:

nej jag älskar ödehus...att drömma om vem som bott där, varför de övergivit huset. Se naturen ta tillbaka det som en gång bara var natur...fast visst finns det en viss spöklighet i de också. Lite småkusliga ibland.
kram

#5 - - soffie:

gillar med gamla ödehus tänk om de kunde berätta sin historia för oss. vackra bilder visar du här idag,kram

#6 - - Ingrid:

Spännande att tänka sig in i hur det var en gång när husen var fulla av aktivitet.

Upp