När vi hade födelsedagskalas förr här hemma...

När mina döttrar var små och vi hade födelsedagskalas så gillade maken och jag att göra roliga tårtor. Vi har foton på dem någonstans liggande men jag hittade två av tårtorna som inskannade foton i datorn nyss och kom då på alla dessa tårtor vi gjorde. Vi bakade alltid utan mall och skar ut figurerna ur hembakade tårtbottnar minns jag, eller ja någon gång köpte vi nog tårtbotten också om jag ska vara ärlig men det berodde lite på vilken figur vi fått lust att testa att baka. Vi har bakat Skalmantårta, Lilleskutt tårta, Bamsetårta, Vargen i bamse, en stor blå bil, ett långt tåg, Prinsessor, 
 
Bamse
 
Skalman 
 
Nu måste jag börja leta i våra fotoalbum om jag kan hitta bilder på de andra tårtorna. Minns också att det då i mitten/slutet av 90-talet inte var så lätt att få tag på speciella karamellfärger till bakverk så jag åkte in till en specialbutik inne i Stockholm och köpte t.ex svart och blå karamellfärg som inte fanns i vanliga handeln då. Det var ju inga proffstårtor men vi hade riktigt roligt ihop när vi bakade dem och oftast gjorde vi det lite i smyg för barnen så att det skulle bli en överraskning. 
 
 
Barnen, Familj, bakning | |
Upp