uppgradering av middag...

När jag var barn gjorde min mamma ibland potatis- och purjolökssoppa med korv i och jag älskade den soppan. Jag har lagat den flera gånger som vuxen men liksom aldrig fått till den där helt rätta smaken och idag fick jag nog svaret då jag frågade mamma. Jo jag brukar ha i något lagerblad eller två i soppan, jaha ja där kom svaret för lagerblad det har jag då aldrig haft i. Men så tänkte jag laga denna goda soppa då idag men eftersom vi nu har en vegan hemma så tänkte jag att korven får jag ha på sidan om till den som vill ha så den kokade jag bredvid med en bit purjolök, morot och kryddor. Och själva soppan ville jag försöka göra lite matigare då när jag skulle göra den utan korv.
 
soppbasen
 
Så jag hade i även lite morot, en bit kålrot och även zucchini. 
 
Receptet blev alltså: 
6 potatisar skurna i bitar
 1 purjolök (nästan hela toppen fick koka med korven)
en halv morot
en halv kålrot
en halv zucchini 
1 dl röda linser
salt
peppar
en halv grönsaksbuljong
2 lagerblad
och en nygammal krydda som jag köpte för ett tag sedan och som jag minns att min mamma använde förut.
 
en mycket god krydda med mycket torkade grönsaker i.
 
den färdiga soppan blev mycket uppskattad av familjen och väldigt god. 
Familj, mat | |
Upp