veterinärbesök och funderingar...

Vår hund Java har varit hos veterinären igen och jag kan inte låta bli att fundera på hur det skulle vara om vår sjukvård för människor såg likadan ut som veterinärvården för djur. De enda fasta kostnaden som jag som djurägare kan läsa mig till på veterinärens hemsida är vad själva veterinärbesöket kommer att kost men på detta besök så tillkommer allt möjligt som jag som djurägare inte har en aning om innan jag kommer in i undersökningsrummet. 
 
Som idag t.ex Java opererade bort en misstänkt knöl för drygt en vecka sedan och igår tyckte jag det började se irriterat och kanske till och med infekterat ut i operationssåret, jag ringde då veterinären och fick en tid idag. Jag frågade igår i telefonen om inte detta besöket skulle liksom ingå i operationskostnaderna som vi betalade för drygt en vecka sedan. Nja det gjorde det nog inte fick jag till svar, det får du prata med veterinären om blev svaret. Och såklart ska inte Java gå runt med en sårinfektion så vi måste ju gå till veterinären för att kolla upp detta. Så väl på plats då idag så kikar veterinären på såret och bedömer att det måste rengöras ordentligt innan hon kan kika på det ordentligt så då kommer en djurskötare in och rengör såret grundligt och sedan kikar veterinären på det igen och bedömer att det är infekterat. Då vill hon ta en sårodling och jag frågar innan hon gör detta hur mycket det kommer att kosta. 1000 kr får jag till svar - så hade jag inte frågat innan sårodlingen vad den skulle kosta så hade hon helt enkelt tagit en sårodling på Java utan att berätta för mig vad undersökningen skulle kosta.Till detta tillkommer även en återbesöksavgift och en avgift för sårtvätten - så nej detta besöket "ingick" inte som en uppföljning av operationen trots att det helt klart är en komplikation av operationen. Helt galet anser jag. Nu har vi som tur är en djurförsäkring som går in och täcker upp kostnaderna som överstiger vår självrisk - eller ja vi betalar 15% på allt som överstiger självrisken - men vi ska ju ligga ute med dessa pengar innan djurförsäkringen går in och betalar tillbaka pengar till oss. 
 
Historien runt hur veterinären betedde sig när vi skulle operera bort Javas misstänkta knöl är en annan historia men den innehåller inga ordentliga prisuppgifter och ett ganska barskt och dåligt bemötande mot mig som djurägare. Idag var iallafall veterinärens bemötande väldigt mycket bättre måste jag säga men bara denna oron över att man som djurägare inte vet vad ett veterinärbesök ska kosta kan ju få en att som djurägare att knappt våga ta sitt djur till veterinären. Nu gör ju vi djurägare det iallafall eftersom vi vill våra djur det bästa men att stå hos veterinären och inte veta om man kommer kunna betala besöket när man ska gå därifrån är inte roligt. Detta med priserna och att aldrig veta vad veterinärkostnaderna ska sluta på gör nog att många av oss drar sig för att ta våra djur till veterinären om det inte är absolut nödvändigt. Rutinbesök för att kontrollera den allmänna hälsan på vårt djur vet man ju aldrig vad slutbeloppet hamnar på känns det som.
 
Men tänk om sjukvården för oss människor skulle vara likadan som för våra djur. Vi går till läkaren med en misstänk halsfluss eller kanske en öroninflammation (ja eller vad som helst som får oss att söka läkarvård) och betalar ett besökspris till läkaren men sen under besöket så tillkommer kostnader på halsprov, blodprov, kontroll av blodtrycket och kanske även en koll av öronen mm - sen går man ut från läkaren och ska betala och vad slutsumman landar på vet man aldrig riktigt. Ja jag vet att sjukvården ser ut precis så här i vissa länder och jag är väldigt glad att vår sjukvård inte ser ut så - men för vården av våra djur ser det ut precis så. Vi som djurägare vet aldrig vad slutsumman kommer att sluta på när vi besöker en veterinär med våra djur... Sen tillkommer läkemedelskostnader som inte ingår i något högkostnadsskydd.
 
  
Familj, djur | |
Upp