har suttit i telefonen idag...

Jag ska försöka få ner ett inlägg om min mormors liv och om min sjukdom som barn kan ni läsa här där jag skrivit om det förut (<--länk). Jag ska försöka få till ett nytt inlägg även där men just nu har jag lite annat att stå i. Många telefonsamtal som ska ringas och mejl som ska skrivas.
 
Men en sak vet jag och det är att hade vi ej haft fri sjukvård i Sverige när jag var nyfödd/barn så hade mina föräldrar säkert betalt av räkningen för att rädda mitt liv fortfarande nu 40 år senare. För mina första två år i livet "bodde" jag nästan konstant på sjukhus, jag opererades säkert 100-tals gånger (kanske överdriver lite men inte mycket), jag fick massor av olika läkemedel m.m. Jag kan bara tänka mig vad det skulle ha kostat mina föräldrar om sjukvården ej hade vart fri 1972. Kanske hade de inte ens haft råd att låta mig överleva vad vet jag - nu behövde de tack och lov inte ta någon ekonomisk fundering kring om jag skulle räddas till livet eller inte - mitt liv räddades på skattebetalarnas bekostnad...
 
min säng var en spjälsäng på St Görans sjukhus och sedan på Karolinska sjukhus (nuvarande Astrid Lindgrens barnsjukhus)
Och min mamma fick ha en gul skyddsrock på sig när hon skulle mata och ta hand om mig...
 
Men idag har jag fixat en massa telefonsamtal som måste ringas och jag ska försöka få iväg ett mejl som jag måste få iväg. Det är mycket man ska veta att man har rätt till om man har ett barn med en npf-diagnos. Och det är långt ifrån allt som jag/vi vet - vi famlar fortfarande i blindo och trevar oss fram i denna npf-värld. Nu vill jag/vi bara ha hjälp och stöd! Jag/vi har gjort allt vi kan och nu orkar jag/vi inte riktigt mer - inte ensamma iaf...
 
jag har försökt läsa mig till lite ny kunskap...
Familj | |
#1 - - sandra - blivande 3 barns mamma <3:

Blev väldigt taggen utav din berättelse om din barndom och hur dina föräldrar har fått kämpa. Tycker att ni är en stark familj och din berättelse lyser värkligen med den kärlek ni har för varandra.

Massa styrke kramar till dig och dina kära!!!!

Svar: Tack :) Kram
Marie-Louise

#2 - - inger stark:

Jättefint skriver du älskling. En liten rättning bara, spjälsängen du ligger i längst upp är på avd 9 Karolinska barnsjukhuset och du har nyss blivit brännskadad. De andra bilderna är S:t Göran, barnintensiven där du tack och lov hamnade efter ett år. Om du inte hade hamnat där, S:t Göran alltså vet jag faktiskt inte om du hade överlevt, så mycket vet jag att det hade blivit jätteproblem att överhuvudtaget slippa kanylen. Puss på dig min älskade unge, jag är så lycklig för att du finns och att jag får umgås med dig.

Svar: mamma jag skrev att min säng var på St Göran och Karolinska, inte specifikt just den sängen som är på bilden. Puss
Marie-Louise

#3 - - Tjejmorsan:

Ja visst är det en hel värld med NPF. Kramar om!

Och ja visst är det fantastiskt att det fanns fri sjukvård!!

Kram

Svar: ja du npf-världen är en värld för sig :( Kram
Marie-Louise

#4 - - Yohanna i Las Palmas:

Ursch vad svårt det låter, med att du var så sjuk som liten. Det måste vara hemskt att som förälder hamna i den situationen när allt man bara vill är att vara hemma i lugn o ro och njuta av varandra.
Men nu gick det ju bra.
Hejja!

Hälsningar
Yohanna
som skickar med en länk, för nu är det dags igen:
http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2013/may/real-life-ovantade-talanger-2.html

Svar: Ja det måste vart jobbigt för mina föräldrar. Ska se om jag hinner vara med den här gången. Kram
Marie-Louise

Upp